De store stjernene i norsk rally

I Norge har vi hatt mange flotte bilførere med stort talent, men noen av dem har virkelig blitt stjerner på den internasjonale himmelen. Dette knippet av gudbenådede rallysjåfører skal vi se litt nærmere på i denne artikkelen.

Fetterne Solberg

utvalgt bilde De store stjernene i norsk rally Fetterne Solberg - De store stjernene i norsk rally

I dag tenker vi oss at det er fetterne Solberg, Oliver og Oscar, som er fremtiden til norsk rallysport. Ennå har de likevel litt igjen før de kan måle seg med sine fedre Petter og Henning.

Brødrene Solberg

Den definitivt største rallysjåføren Norge har hatt er selvfølgelig Petter Solberg. Som så mange bilinteresserte nordmenn, startet Petter Solberg med rallycross. Eller, for å være helt nøyaktig, så startet han med radiostyrte biler før han gikk over til bilcross og deretter til rallycross og rally, før han igjen satset på rallycross mot slutten av karrieren. Med denne unike allsidigheten har Solberg oppnådd det kunststykket å bli verdensmester både i rally og rallycross, i begge tilfeller som første nordmann.

Solberg kjørte først rally for Ford, men det varte bare en sesong, og så gikk han over til Subaru, der han skulle bli en verdensstjerne. Han var hos Subaru fra 2000 til 2008, da laget ble nedlagt på grunn av finanskrisen. Sin første VM-runde vant han i 2002, etter allerede å ha oppnådd flere gode plasseringer. Samme år ble han nummer to i VM sammenlagt, og det var året etter at han sto for tidenes bragd i norsk rally. Da ble han nemlig verdensmester. I sesongene etter knivet han hele tiden med Sebastien Loeb om hegemoniet i sporten, men endte på andreplass både i 2004 og 2005.

Etter at Subaru la ned laget sitt, satset Petter Solberg i noen år privat. Han greide å komme på pallen ved flere anledninger, men det ble aldri noen seier. Det samme skjedde i 2012, da han kjørte for Ford – flere topplasseringer, men seieren manglet.

I mellomtiden hadde også Petters storebror Henning gjort seg bemerket som en god sjåfør. Han greide pallplasser i VM-runder, og vant ved et par anledninger fartsprøvene. Likevel må nok også han innrømme at det er lillebror som er tidenes største i Norge.