Sportsbiler og det sosiale aspektet

De fleste som interesserer seg for sportsbiler, er nok først og fremst veldig interessert i biler og de ulike mekaniske og tekniske sidene ved dem. Men for svært mange er det også veldig sosialt å ha sportsbil. Ikke bare kan man være med i sportsbilforeninger, men man kan ha det mye moro med å møte folk som blir glade av å se kule biler på gata. Hvor mange av oss har ikke fått hyggelige kommentarer, eller startet en liten flørt, med utgangspunkt i en sprek bil? I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hvorfor sportsbiler og relaterte foreninger har så mye å tilby på det sosiale planet.

Det sosiale miljøet er viktig

utvalgt bilde Sportsbiler og det sosiale aspektet Det sosiale miljoet er viktig - Sportsbiler og det sosiale aspektet

Mange tror selvfølgelig at sportsbiler bare er for rike menn som har gått inn i en midtlivskrise. Slike fordommer sitter igjen, kanskje særlig hos folk som har et visst anlegg for misunnelse! Men vi som har sportsbil vet at virkeligheten er annerledes. Blant sportsbilentusiaster finner man både unge og gamle, kvinner og menn. Vi ser også at stadig flere produsenter blir opptatt av å lage sportsbiler for folk flest, som vil gjøre denne hobbyen eller livsstilen enda mer tilgjengelig for flere som har lyst til å prøve.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at folk får et visst inntrykk av deg når de ser at du kjører en sportsbil. For å ha en slik bil i dag, viser jo ofte at man er litt mer uredd og sikker på seg selv enn alle som kjøper den samme kjedelige bilen av snusfornuftige årsaker eller for å passe inn. Dermed kan man si at mange mennesker får et inntrykk og plasserer deg som et spennende menneske før du en gang har tatt steget ut av bilen. Det skader selvfølgelig heller ikke at en sportsbil ofte gir inntrykk av romslig økonomi. Enten vi innrømmer det eller ei, er mennesker opptatt av penger og sosial status.

Skal du virkelig få maks ut av den sosiale siden ved en sportsbil, er det likevel sterkt å anbefale at du blir med i en forening. Da får du møte likesinnede og kanskje utvikle hobbyen din i samspill med andre som også er interessert i det du driver med.